O'Higgings - Reisverslag uit Villa O'Higgins, Argentinië van Kees Kouwenhoven - WaarBenJij.nu O'Higgings - Reisverslag uit Villa O'Higgins, Argentinië van Kees Kouwenhoven - WaarBenJij.nu

O'Higgings

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

26 November 2022 | Argentinië, Villa O'Higgins

Al weer twee dagen geleden aangekomen in Villa O'Higgins einde van de Carretera Austral, de weg naar het zuiden. Deze houdt hier op. Verder over de weg naar het zuiden kan niet, het lijkt het einde van de wereld. We zijn omringt door bergen met sneeuw en gletsjers op de toppen en wachten totdat de veerboot ons naar Argentinie kan brengen. Na de rustdag ben ik met nog 5 anderen naar de condors op pad geweest. Om half zes werden we opgehaald door een busje en na 2.5u over gravel en over schapenland kwamen we aan bij de klif waar de condors sliepen. Net op het moment dat we aankwam steeg de eerste condor vlak voor ons op. Dit zijn volgens mij de grootste vogels ter wereld met een spanwijdte van 2.5 meter. Super om deze vogels zo dicht bij te zien.

Dus van de vijf dagen heb ik er weer een gemist. De eerste van deze 5 dagen was asfalt de rest was gravel. Vier dagen van 100 tot 120 km over gravel tot 2200 hoogtemeters waren erg zwaar. De gravel was weer afwisselend van mooi tot losse keien waarop niet viel te fietsen. Gelukkig was het drie dagen droog met meest zon zodat we van de omgeving konden genieten. De laatste dag hadden we eerst een ferry van ruim een half uur en daarna nog 100km in de stromende regen bij temperatuur van 5grC en minder. Als je dan steenkoud en verkleumd in de beklimming zit denk je echt wel eens wat je daar aan het doen bent. Je moet proberen geconcentreerd te blijven om de putten in de weg te missen. Zonder gevaar is het allerminst, diepe afgronden zonder vangrail langs je en altijd wee enorme putten in de weg, die je moet zien te ontwijken. Het is we onvoorstelbaar welke klappen de fiets op moet vangen, niet iedere kuil.heb je op.tijd in de gaten. Uiteindelijk kom je op de camping aan en na een meest warme douche en bij een wijntje worden de ervaringen weer weg gelachen. Gezien de gemiddelde leeftijd van rond de 65 jaar is het wel bijzonder dat de meeste dit aankunnen. Een deel van de groep doet meest wel of na de lunch of tot de lunch in de truck omdat het anders te zwaar wordt.

Al met al toch wel erg zwaar maar enorm mooi om dit mee te kunnen maken. De omgeving is zo enorm heftig met hoge sneeuw bedekte bergen rondom maar ook oeroude bossen waar we door heen fietsen. Dorpen of huizen komen we nauwelijksmeer tegen alles is leeg en onbedorvn

De bedoeling was dat we na twee dagen vanuit O'Higgins door zouden gaan naar El Chanten in Argentinie maar door de heftige wind gaat de ferry al een week niet. Het lijkt erop dat we overmorgen weg kunnen en onze route kunnen vervolgen. Vandaag maar een trekking boven het dorp gedaan om toch wat te doen te hebben.

Als we weg kunnen dan een paar dagen Argentinie daarna weer Chili.

Wordt vervolgd

Groet

Kees

• 26 November 2022 - 13:39

Carla:

Ha Kees,

Ziet er weer erg mooi uit!

Een hele mooie , bijzondere ervaring !

groetjes uit Maasdijk

• 26 November 2022 - 21:06

Geert:

Weet je nog Kees

El Condor Pasa ooit de eerste single die ik kocht

Het is bepaald geen strandvakantie dus succes en hou vol

Groet Geert

• 28 November 2022 - 13:33

Tom:

Kees, wat een landschap, wat een doorzettingsvermogen en wat een belevenis en avontuur en geniet van elk verhaal. Denk maar aan ons want dat knotten van wilgen is ook best zwaar hoor [e-1f60a]

Groet en veilige kilometers gewenst

Tom ( van de knotclub)

Tags: Nb