Argentinië - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Kees Kouwenhoven - WaarBenJij.nu Argentinië - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Kees Kouwenhoven - WaarBenJij.nu

Argentinië

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

20 Oktober 2022 | Argentinië, Mendoza

Na twee fietsdagen zijn we aangekomen in Mendoza, de wijnstreek van Argentinië. Hier zeggen ze het grootste wijngebied in de wereld te hebben met de beste wijnen die er zijn. Zal net zijn met wie je praat maar wij genieten al bijna drie weken zeer regelmatig van heerlijke Malbec, de meest geteelde druif hier.

In de supermarkt heb je voor 2 a 3 euro een prima fles wijn, in een restaurant betaal je meest een euro of 6 a 7 voor een goede fles wijn.

Het eten en eigenlijk alles hier is erg goedkoop. Als we met zijn vieren uit eten gaan rekenen we meest ongeveer 75 a 80 euro af, inclusief twee flessen wijn. Het vlees hier is ongekend, grote lappen super goed vlees van 4 a 500 gram zeer goed gebakken. Nou ben ik niet zo'n vleeseter maar vanwege de kwaliteit doe ik graag mee. Gisteren hadden we voor twee lam besteld, de poot pastte net op een bord, ook al super goed.

Zoals gezegd is alles hier goedkoop maar economisch is het hier een ramp. De inflatie zit boven de 100 procent per jaar, er is veel armoe en werk is er nauwelijks te vinden. We spraken een serveerster die een jaar had gezocht naar een baan terwijl ze een goede opleiding had gedaan. Omdat ze zichzelf Engels had aangeleerd kreeg ze deze functie. Tot haar verbazing kreeg ze een contract zodat alles officieel was. Ze gaf aan dat de meeste zwart betaald worden en dus ook niet verzekerd zijn. Ze verdient ongeveer 400 euro per maand.

Veel jonge mensen proberen naar de VS te gaan of ook Europa.

Er rijden hier nog veel auto's uit de jaren zestig a zeventig rond die bij ons zo het museum in kunnen. Veel.mensen wonen erg armoedig. Wel zijn ze erg vriendelijk.

Officieel is de koets van de peso iets van 165 in een euro, op straat en in hotels krijgen we bijna 300 peso. Vanwege de zware inflatie wil iedereen graag dollars of euro's hebben, deze behouden de waarde.

Het landschap blijft veranderen, het wordt allemaal wat groener en natuurlijk regelmatig enorme lappen met druiven. Eergisteren hadden we een lange dag van 157km met wat kleine klimmetjes en afdalingen. De wind blijft ons tegenzitten maar is nu meest matig tot krachtig dus beter te doen. Gisteren een makkelijke etappe van 115 km met lichte stijging. Mendoza ligt aan de voet van de Andes op 900m hoogte. Na wat regen in Rosario hadden we op de campsite snachts ook wat regen. Gisteravond hier in Mendoza een zware onweersbui maar nu weer stralend mooi weer. Bo.en en struiken staan in bloei en de vogeltjes fluiten, voorjaar!!!

Morgen stijgen we op gravel naar zo'n 3000 meter, de zwaarste klim van deze tocht. Veel zenuwachtige mensen omdat de meeste nu al flink moe zijn na alle inspanningen van de laatste weken.

Over 4 dagen vanuit Santiogo, Chili, het volgende verslag

Groet,

Kees

• 20 Oktober 2022 - 16:45

Carla:

Weer een leuk verslag Kees, succes morgen!!

• 20 Oktober 2022 - 23:37

Jose:

Nou Kees, je bent weer een mooi avontuur aan het beleven zeg. Een mooie klimdag morgen !

Groet Jose

• 22 Oktober 2022 - 14:06

Kees En Ineke :

Mooi verslag Kees wat een duidelijke foto's en succes met de klim.

• 23 Oktober 2022 - 16:37

Nicolet:

Kees, wat een enthousiaste verhalen, heel leuk om jou avontuur zo mee te beleven.

Benieuwd hoe de beklimming je vergaan is. Kannie wachten op het volgende reisverslag in Chili!

• 25 Oktober 2022 - 17:40

Aad Lelieveld:

Kees, succes met de klim en weer een schitterende ervaring rijker. We horen het wel.[e-1f44d]