Ruta Austral - Reisverslag uit Puerto Montt, Chili van Kees Kouwenhoven - WaarBenJij.nu Ruta Austral - Reisverslag uit Puerto Montt, Chili van Kees Kouwenhoven - WaarBenJij.nu

Ruta Austral

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

18 November 2022 | Chili, Puerto Montt

Na 6 fietsdagen nu weer genieten van een rustdag, nu in Coyhaigue, het laatste stadje wat we nog tegenkomen in Chili. Van de 6 dagen hebben we er een op een ferry gehad waarop we 4.5 uur gevaren hebben. De weg over het schiereiland was afgesloten dus moesten we er omheen. De eerste dag hadden we een ferry van een half uur over een grote rivier.

De titel van vandaag is Ruta Austral, de weg naar het zuiden. Deze ferries zijn er een onderdeel van, er omheen kan niet.

We hebben een korte dag met zware regen gehad, en de dag erna een halve dag erg slecht weer. Die dag klaarde het halverwege een beetje op en werd ik weer wat warmer en het uitzicht komt dan ook weer terug. Bij regen is het koud, rond 10 grC of minder en niet leuk om te fietsen. Als het dan een beetje opklaart en je ziet de magnifieke omgeving dan ben je weer heel blij dat je daar kan en mag fietsen. Dan wordt er op de camping toch hier en daar vandaan weer een fles wijn gedeeld en is de kou weer gauw vergeten.

De hele dag fiets je tussen steile, supergroene, bergen met regelmatig de sneeuw op de toppen. Veel gedeeltes zijn beschermd regenwoud, soms wat stukken gras voor veeteelt. Dorpjes kom je nauwelijks meer tegen, af en toe een huisje of boerderijtjes Dus koffie stops zijn er helaas ook bijna niet meer, de lunch bus is dan de plek om weer effe flink te eten. Het eten op de tour is altijd weer hartstikke goed, onze kok heeft zelfs in een 4 sterren restaurant gekookt maar vind dit veel leuker. Niet te geloven dat hij op een primitieve manier steeds weer voor de hele groep aan het koken is. De groep is bij de vorige stop in Puerto Montt weer groter geworden, nu zo'n 35 a 40 man op de fiets naast de crew.

Een keer sliepen we bij een boer op de wurft, hij had s'ochtends een schaap geslacht en was die op de Chileense manier aan het roosteren naast een open vuur. Zelden zulk goed vlees gegeten, zijn vrouw regelde de piepers erbij.

Gisteren heb ik zelf trouwens niet gefietst en een rustdag in gebouwd. Mijn planning was om vandaag condors te gaan kijken, hier vlakbij, het vertrek zou dan zijn om 5.30u vanmorgen zodat mijn rustdag in het water zou vallen. Helaas blijkt deze tour op donderdag en zaterdag te gaan en niet op vrijdag. Omdat we nu onderweg vaak geen WiFi of internet meer hebben was dat niet te voorzien. Nu kan een extra rustdag ook geen kwaad omdat het allemaal best zwaar is. Het gaat mij nog steeds redelijk makkelijk af maar er zijn er een paar die altijd 2 of zelfs 3 uur meer nodig hebben. Diep respect voor hen.

Natuurlijk zijn er iedere dag wel een paar die niet of een halve dag fietsen, die mogelijkheid is er altijd.

Omdat de kans om condors van dichtbij te zien waarschijnlijk nooit meer voorbij komt en gravel fietsen hopelijk wel doe ik nu een poging om morgen op de tour te boeken en dan later met de taxi weer aan te sluiten.

Tot zover weer mijn belevenissen en op naar nieuwe ervaringen!

Groet

Kees

• 18 November 2022 - 16:40

Irma:

Leuk verslag weer Kees.

Hele fijne dag om de condors te bekijken. Echt uniek!

groetjes, Irma.

• 21 November 2022 - 10:09

Tema Receptie:

• 21 November 2022 - 10:13

Tema Receptie:

Hallo Kees,

Weer een mooi verslag van zware dagen op de fiets.

Hopelijk gaat je excursie nog door en ga je de condors spotten.

Groetjes

Team Receptie