Wind op de pampa - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Kees Kouwenhoven - WaarBenJij.nu Wind op de pampa - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Kees Kouwenhoven - WaarBenJij.nu

Wind op de pampa

Door: Kees Kouwenhoven

Blijf op de hoogte en volg Kees

11 Oktober 2022 | Argentinië, Córdoba

Dinsdag 11 oktober.

Vandaag rustdag in Cordoba, de tweede stad van het land. Vanuit Rosario hebben we 4 dagen op de fiets gezeten. Vrijdag 125 km vlak met 40 km gravel, pittig vanwege de straffe wind tegen, We sliepen op een klein vliegveld onder de bomen met gelukkig ook een douche om het stof af te spoelen.

Zaterdag stond 160 km asfalt op het programma, een van de langste dagen van deze tocht. Helaas was de wind aangetrokken tot windkracht 8 met windstoten. Niet leuk als je de eerste 100km zijtegenwind hebt. Het was werken om niet van het asfalt geblazen te worden. Ik fiets vandaag samen op met Merryll, een Amerikaan uit Sacramento. Na 70km kopwerk hebben we lunch in de luwte van wat bomen. Effe flink eten en weer door, helaas buigt de weg na 100km recht tegen de wind, ik kan niet veel harder meer als 12 km per uur. Bij een extra ingelaste stop wordt aangeraden om in de bus te stappen die onderweg is om vele anderen op te pikken. Ik twijfel maar ben makkelijk om te praten. We rijden terug naar ( het enige!) kruispunt van de dag op 100km waar de rest van de groep staat die er daar al.klaar mee was. Uiteindelijk zijn er twee die hem uitrijden. Op de camping zetten we de tent op en genieten van een warme douche. Diner om 18.00u als altijd en rond 19.00u uitgeput de tent in. De temperatuur zakt als een baksteen dus alleen de slaapzakken geeft warmte

Zondagochtend, zonnig 2 gr C. Goed ingepakt stappen we om 7.00u met 5 man op de fiets voor ruim 100km waarvan 35 gravel. Korte rit zodat we tijd zat hadden om af en toe een bakkie te doen langs de weg. De zon warmt de temperatuur op tot ongeveer 20 grC, heerlijk fietsen bij weinig wind. Het landschapschap blijft onveranderd, enorme lappen landbouwgrond, vlak, en zover je kan zien. Soms velden graan waarvan sommige al tegen de oogst aanzitten, veel lege velden die waarschijnlijk binnenkort zullen worden ingezaait, maar ook fris groene velden. Af en toe een boerderij met veel koeien. Makkelijke dag en rond 1400u fietsen we de camping langs de rivier op. Het is zondag en veel families hebben hun tent opgezet en zijn aan het koken, gezellige boel. Ik spring met mijn fietskleren in de rivier om alle zweet uit te spoelen. Helaas is het water nog erg koud dus effe snel uitwassen en droge kleren aan. Met een man of 10 nemen we een biertje in de bar. Om 18.00u hebben we heerlijk vlees van de grill. Nog effe een bakkie voordat we de tent induiken, rond 8.00u als het donker wordt verdwijnt ieder in zijn tent.

Het eten is iedere keer weer heel goed, petje af voor de kok die iedere keer weer iets lekkers kan maken op een paar gasstellen. De soep staat altijd klaar als we aankomen en het eten is altijd weer prima zeker na deze inspannende dagen. Altijd wel vlees, veel groente en afwisselend aardappels of vormen van pasta.

Maandag 11 oktober. Vandaag 128km waarvan 35km gravel. Weer een erg koude start met nu ook wat bewolking. Weer met 5 man op pad, Jay 67 jaar een maffe Canadees op een racefiets met veel te smalle banden, Merryl 70 jaar de Amerikaan,

Neil 58 jaar een maffe Engelsman die de hele dag wat heeft te lullen met veel scheldwoorden daarin ( echt een barre man) en Will, 68 ook uit Brentford Engeland net als Neil. De wind pikt weer aan en hele dag tegen of zij tegen wind kracht 6. Na 40 km effe een bakkie en lunch op 65km. De gravel wind tegen is een hele strijd maar gelukkig begint mijn conditie weer lekker op peil te komen. Rond 16.00u komen we aan in het hotel in Cordoba. 10 man hebben de tocht volbracht de rest is in de auto gestapt. S'avonds vinden we weer een goed restaurant waar we weer grote steaks eten.

Vandaag dinsdag een welkome rustdag, eerst een beetje uitslapen en na het ontbijt heb ik het bad laten vollopen om de kleren te wassen. Ook de twee tassen moeten gereorganiseerd worden. Straks mijn fiets schoonmaken, kijken welke kleur hij ook was.

Helaas waart Covid ook hier rond. Het Nederlandse stel was vorige week als eerste aan de beurt en is eergisteren weer aangesloten, afgelopen dagen zijn er twee ziek geworden en ook vandaag weer minimaal een geval. De zieken blijven achter in een hotel en reizen later de groep weer achterna. Na een week mag je weer aansluiten. In het hotel worden we geacht om een mondkap te dragen. We gaan het wel zien..

Tot zover dit verslag. We krijgen 5 fietsdagen voor de volgende rustdag en we gaan de bergen in!

Groeten aan jullie allen

• 11 Oktober 2022 - 19:48

Geert Kouwenhoven :

Pittige reis Kees ik denk dat zelfs Wout vanAert in de auto was gestapt Het is zo te lezen wel erg zwaar gelukkig heb je altijd nog de auto als escape

groeten Geert en pa

• 15 Oktober 2022 - 14:31

Thea:

Test

• 15 Oktober 2022 - 18:00

Ineke:

Mooi om te lezen Kees, een hele uitdaging en knappe prestatie.

Hopelijk krijg je de wind ook een keer mee.....

Veel succes verder !!

Groet van pa en Ineke

• 17 Oktober 2022 - 11:11

Kaiya:

Wat gaaf om te lezen Kees, heel veel plezier!

Mooie en veilige kilometers gewenst [e-1f600]

• 26 November 2022 - 20:59

Geert:

Weet je nog Kees

El Condor Pasa ooit de eerste single die ik kocht

Het is bepaald geen strandvakantie

Succes en hou vol