Fietsen in Zuid Amerika - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kees Kouwenhoven - WaarBenJij.nu Fietsen in Zuid Amerika - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kees Kouwenhoven - WaarBenJij.nu

Fietsen in Zuid Amerika

Door: Kees Kouwenhoven

Blijf op de hoogte en volg Kees

05 Oktober 2022 | Nederland, Amsterdam

  1. Donderdag 29 september van Schiphol vertrokken. Vlucht van 13 uur naar Buenos Aires in Argentinie. Aankomst vrijdag ochtend ( 5 uur tijdverschil) Blij te zien dat de twee tassen en mijn fiets op de band stonden. Taxi naar het hotel stond ook al klaar. Aangekomen in het hotel.mijn fiets weer in elkaar gezet en bakkie op het centrale plein, Plaza de Mayo gedaan. In de lobby al wat mede fietsers ontmoet. Zondagochtend briefing waarbij alle fietsers zich kort voorstelden en de organisatie uitleg gaf van wat er werd verwacht van ons. Ik ken twee reizigers van mijn vorige avontuur in Azië. s avonds met een groepje grote biefstukken gegeten, daar kunnen ze hier wat van. Zondag vertrek voor het grote avontuur. In tien weken via Santiago de Chili fetsen naar Ushuia op het zuidelijkste puntje van Argentinie, 5885 km.
  2. We fietsen steeds 4 a 5 dagen, slapen meestal in de tent, hierna volgt een rustdag in een hotel. Ik probeer steeds op een rustdag een nieuw verslag te maken. 's ochtend om 5.45u op, de tent inpakken en dan om 6.30u ontbijt. Het begint dan een beetje licht te worden. Daarna vertrekken er groepjes fietsers voor de dag. Leuke club mensen meest Canadezen, Amerikanen en Britten. Nu een kleine 30 man op de fiets.
  3. De staf bestaat uit 8 personen waaronder een mecanciën, dokter, kok,reisleider en ondersteunende gasten. Totaal rijden er 5 bussen of busjes mee. Later in Santiago zal de groep groter worden.
  4. Aan het einde van een fietsdag eerst effe tent opzetten en dan soep eten voor de liefhebbers. Er staat een pan met zo'n 10 a 15 liter klaar. Tot nu toe konden we gelukkig steeds douchen maar dat zal wel eens anders worden. Dan voor het diner eerst een briefing over de route van de volgende dag, gevaarlijke punten en lastige afslagen, drukke stukken etc worden besproken. Iedereen rijdt met een fietscomputer waarop de route van de dag kan worden afgelezen. Ik moet wennen aan mijn Garmin maar begin het al aardig door te krijgen!
  5. Zondag vertrek, eerst een groepsfoto op het Plaza de Mayo voor de eerste groepsfoto. Het kostte 30 km voordat we de stad uit waren, daarna nog 30 km industrieterreinen voor we de eerste akkers te zien kregen. Volgens mij wonen er meer als 12 miljoen mensen in de stad.
  • Van de totale afstand is ongeveer een derde gravel, de rest zal hopelijk redelijk asfalt zijn. Vandaag de vierde fietsdag, nu in Rosario, de derde stad van het land met 1.1 miljoen inwoners. De afgelopen dagen waren droog met zon maar meest veel wind. Temperaturen wisselden maar meest rond of boven de 20 grC. Het landschap is vrij saai, meestal nog lege akkers, ze zijn hier net uit de winter, maar ook wintertarwe en de eerste aardappels komen boven de grond. Vlak en giga oppervlaktes landbouw met af en toe een boerderi en af en toe een dorp of stadje.
  • Ik stuur steeds wat foto's mee om een indruk te krijgen van het land.
  • Volgend verslag vanuit Cordoba, 10 of 11 oktober.
  • Groeten aan iedereen, mocht je vragen hebben dan hoor ik dat graag. Ik probeer jullie zo inzicht te geven van mijn bevindingen hier. Kees


  • 06 Oktober 2022 - 11:31

    IRMA:

    Superleuk om je zo te volgen Kees.

  • 06 Oktober 2022 - 13:09

    Carla:

    Leuk Kees je verslag.
    Lijkt me erg leuk om je te volgen!
    groetjes

  • 06 Oktober 2022 - 13:42

    Pim:

    Het zql wel een grrot contrast zijn; de drukte van de grokte steden en de leegte van het platteland. Leuk om te horen dat de gang erin zit .we blijven je volgen

  • 06 Oktober 2022 - 22:45

    Ineke:

    Leuk Kees, je ervaringen te lezen. heel veel succes!! Ik lees de verhalen aan pa voor
    Goede reis verder....

  • 07 Oktober 2022 - 15:53

    Piet:

    Mooie reis Kees, geniet ervan.
    Je wordt gevolgd.

  • 10 Oktober 2022 - 20:46

    Tineke:

    Hoi Kees,
    Vader Piet en ik hebben ook even plaats genomen op je bagagedrager en een stukkie mee kunnen genieten van het nog kale enigszins saaie landschap wat jij beschrijft. Je hebt een bepaalde manier van schrijven die vader Piet goed "verstaat".
    Mooi om zo mee te kunnen delen via jouw inspanningen, waarneming en vertaling van jouw avontuur.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Vanuit Buenos Aires op de fiets eerst westelijk naar Chili dan een maand door Chili naar het zuiden richting Ushuaia in Argentinie. De meest zuidelijke stad ter wereld na ongeveer 70 dagen fietsen

Actief sinds 21 Sept. 2022
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 3811

Voorgaande reizen:

21 September 2022 - 31 December 2022

Mijn eerste reis

02 Oktober 2022 - 08 December 2022

fietsreis argentinie/ chili

Landen bezocht: